Minnesstunden/namngivningen av Malte

Då kom dagen jag fasat för ända sen den 12 Sep. Att ha en minnesstund och namngivning för Malte. Min och L:s son som vi hade sett fram emot så mycket med att få bli en familj och mysa och se han växa och utvecklas. Men i stället ska man begrava sin älskade son.

Vi hade tillslut fått fram hur vi ville att de skulle vara under den stunden som vi skulle vara på minneslunden. G från sjukhuskyrkan hade satt ihop ett litet "program" med namngivning, en dikt och en psalm som ska läsas.

Vaknade vid kl 9 den 8 Okt. Vi skulle vara i Starrkärr kl 13.00. Kände på morgonen att de var en tyngd känsla i kroppen. Ville på ett sätt att klockan inte skulle bil 13 men ändå på något konstigt sätt så ville jag de.
Efter att ha duschat och gjort oss i iordning. Så var de att åka och handla en blomma att lägga på minneslunden. Gick in i blommsterbutiken i Kungälv och sa att vi ville ha en buket att lägga eller sätta i en minneslund. Kändes som att hon i affärer tog hur lång tid på sig som helst. Kände bara hur gråten växe i halsen under tiden som hon knöt ihop buketten. Hittade också ett litet kort med en nalle och massa hjärtan på som vi köpte. När vi äntligen hade betalat gick vi snabbt ut ur affären. Tårarna kom så fort jag satte mig i bilen. Sen rann dem lite hela tiden hela vägen till Starrkärrs kyrkogård.

När vi kom fram till kyrkogården. Skrev jag på kortet. Men ska säga att jag inte såg så mkt då tårarna bara fylldes på hela tiden. Men tillslut fick jag skrivit: Vila i fred vår älskade son Malte. Älskar dig. Puss mamma och pappa.

Mamma, pappa, lillebror, lillasyster och L:s mamma var med oss. Blev ännu jobbigare när jag kom ut ur bilen och såg att mamma och L:s mamma redan grät. Samt att lillebror och lillasyster började få tårar i ögonen på väg till minneslunden. Men kunde ändå hålla emot. Men väl framme vid minneslunden och när G från sjukhuskrykan började läsa från vårat ihop satta "program" gick de inte att hålla tillbaka gråten och tårarna bara rann ner för kinderna på oss alla som var där. Men G läste jättefint och tände ett ljus för Malte som hans morfar (min pappa) höll under cermonin, som står på hans hylla här hemma nu.
När G hade läst upp allt som vi hade bestämmt skulle vara med, så gick vi och la blommorna vid stenen som man får sätta blommor vid. Där stod vi en stund och kramade varandra och lät tårarna rinna. Vi tog också hej då till G. Sen tog vi ett sista farväl till Malte.

Efteråt åkte vi hem till L:s mamma och tog lite kaffe och bulle. Där satt vi i några timmar och bara snackade.
Eftersom de var fredag så åkte vi bara hem efteråt och satte oss i soffan och tittade på tv och tände ljuste som vi hade fått vid cermonin.

Även om de var en jobbigt dag som man hade fasat för så på något konstigt sätt så kändes de ändå skönt att de var gjort. Känns fel att säga så också när man tagit farväl av sitt barn. Men de är svårt att förklara. Kändes som att dem största och jobbigaste sakerna var färdiga och man kunde nu sörja och börja bearbeta sorgen riktigt.


Igår den 28/11 hade du namnsdag min son. Hoppas du hade en bra dag där uppe på molnen med de andra barnen.

Pussar och kramar Mamma <3







Kommentarer
Postat av: Milagross

Tänker på er!



"Isa är min ängel"

2010-11-30 @ 13:34:57
URL: http://mejja.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0