Transplantationsdagen !!


Här på bilden är jag ett år gammal. Alltså fyra månder innan jag blev transplanterad.


Sista badet innan transplantationen hemma.

Det blev så att mamma och pappa hade sökaren i ½ år för den 28/4 -87 kl 23.45 ringde telefonen. Pappa svarade i telefonen. Mina föräldrar trodde att det var deras kompisar som ringde för de hade gått från oss vid kl 23.40. Men det var min läkare som ringde.
- Du vet kanske var de gäller. Vi har hittat en lever som vi tror skall passa Nathalie. 100% säkra är vi inte, men så gott som?.. Ni kan väll komma så snart som möjligt, men stressa inte utan ta det lugnt. Ni gr via akutmottagningen upp till avd 25, som sedan följer er upp till I avd 28 BIVA. Sa min läkare.

Mamma kom och väckte mig och sa att nu var det äntligen dags. Hon klädde på mig min overall över min pyjamas och sedan bar de iväg till vår bil.
Fast att pappa var nervös så klarade han av att köra oss till sjukhuset.
När vi väl var på Avd 28 tog dem imot oss helt underbart. Jag förstod inte vad som skulle hända så jag hittade en rolig sak att springa runt med. Den saken visade sig vara respiratorn som jag skulle ligga i efter transplantationen.
Så var det dags för att vägas och mätas, vikt 11kg och längd 77cm.

Kl 02.00 kom läkaren och gav ett defenitivt besked att det skulle bli en transplantation.
kl. 02.15 blev ja sövd i mammas knä. Nu började den eviga väntan för mamma och pappa. Förarbetet börjar på mig dvs nålsättning ( 1 i vä arm, 1 artär i vä handled, 1 hö armveck, 1 artärnål i hö handled, 1 i hö fot. 2 st centrala venkatetrar (CVK) på var sin sida av halsen). Fick även urinkateter.
Kl.03.00 åkte mina föräldrar hem för att försöka sova, men det gick inte. Kl 07.00 ringde det till anhöriga och talade om att jag låg på operation. Mamma och pappa åkte tillbaka till sjukhuset kl 08.00 på morgonen.

Under tiden hade operationen påbörjats. Kl 05.30 öppnar dem mig och skär av blodkärl och friade min lever, nu väntas det på att donationslevern skall komma. Det är mycket att göra med blodkärlen.
Ca kl 08.00 kom levern med abulanstransport, nu var det dags att operera ner donationslevern till en storlek som skulle passa min lilla kropp. Sedan började uttagandet av min lever och insättandet av den donerade levern.

Under tiden fick mina föräldrar lugnande besked att allt såg bra ut och att allt gick enligt planerna, den donerade levern såg frisk ut. Dagen för mina föräldrar gick mycket långsamt. Men vid 14-tiden fick dem beskedet att den akuta blödningsrisken var över, nu återstod endast uppsnyggningsarbetet.

Kl 15.50 OPERATIONEN är klar. Vilken lycka för mina föräldrar =).
Kl 16.00 kom läkaren och talade med mamma och pappa och sa att operationen inte kunde bli mer lyckad än den var. Läkarna var mycket nöjda.  

Kommentarer
Postat av: Mamma Carina

Hej Gumman

Va duktig du är att skriva, men det är inte lätt att läsa, jag går tillbaka 22 år o tårarna rinner för kinderna.

Glöm ALDRIG av att vi älskar dig !

2009-04-09 @ 18:26:10
Postat av: Jocke

Mycket starkt av dej att skriva detta på en blogg.

Det hade inte jag klarat.

2009-05-22 @ 20:27:57
Postat av: Karin

Å här sitter gudmor o lipar! Puss på dig lilla gumman! Tänk att det redan gått 23 år, helt otroligt!

2010-05-03 @ 22:26:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0